Techniki marketingu zapachowego

Scent marketing (nazywany również aromamarketingiem lub marketingiem zapachowym) to praktyka polegająca na wykorzystaniu przyjemnego aromatu do wzmocnienia wizerunku marki firmy, poprawy postrzegania jakości produktów przez klientów i zwiększenia sprzedaży. Marketing zapachowy może również wpłynąć na to, jak długi czas klienci spędzają w sklepie. Ten rodzaj marketingu subtelnego pozwala firmom na nawiązanie kontaktu z klientami na poziomie emocjonalnym.

Marketing zapachowy – forma marketingu sensorycznego

aromamarketingScent marketing jest stosowany w różnych branżach, w tym w handlu detalicznym, restauracjach, hotelarstwie, liniach lotniczych i wielu innych. Aromamarketing to znacznie więcej niż tylko unoszenie się zapachu produktu w sklepie. Jest wiele rzeczy, które przyczyniają się do stworzenia skutecznej kampanii marketingu zapachowego, od podjęcia decyzji o tym, jakich zapachów użyć, po wybór miejsca i sposobu ich rozproszenia. Na przykład wiele firm produkujących artykuły spożywcze, kosmetyczne i środki czystości drukuje zapachy na etykietach swoich opakowań, aby zachęcić do sprzedaży – i to działa. Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu informuje, że atrakcyjny zapach może zachęcić klientów do pozostania w firmie nawet do 44 procent dłużej. Niektóre zapachy mogą wywołać głód, zwiększyć czujność i zachęcić do zakupów. Zapach jest najsilniejszym z naszych zmysłów i jest bezpośrednio związany z tymi częściami mózgu, które kontrolują pamięć i emocje. Z tego powodu zapachy mogą wpływać na mimowolne reakcje i opinie. Na przykład, badanie przeprowadzone na Uniwersytecie Brown wykazało, że kobiety doświadczały większej aktywności mózgu podczas wąchania kobiecych perfum, które kojarzyły im się z pozytywnymi wspomnieniami, niż w przypadku innych wskazań sensorycznych. Wskazuje to, że zapach może być silniejszy w wywoływaniu wspomnień i emocji niż nawet wzrok. Wykorzystując pozytywne emocje wywoływane przez najlepiej sprzedające się zapachy, firmy mogą przekazać swoim klientom, że ich produkt jest cenny.

Technika ta może być również zastosowana do wpływania na zachowania pracowników, zwiększając ich produktywność i satysfakcję. Może być również wykorzystywana do promowania określonego tematu lub produktu, zwracając na niego uwagę poprzez związany z nim zapach. Sprzedawcy detaliczni stosują marketing zapachowy, aby stworzyć w swoich witrynach sklepowych doświadczenie, które klienci będą pamiętać. Chcą łączyć się z klientami na głębszym poziomie, niż byłoby to możliwe dzięki stymulacji wizualnej.

Techniki marketingu zapachowego
Przewiń do góry